الأربعاء، 28 ديسمبر 2011

حلم ...


مجرد حلم بتحلم بيه وتقوم بعده مرتاح جدا يمكن من حلاوة الحلم تتمني ان محدش يصحيك بس للأسف في النهايه هتلاقي حد بيفوقك ويقولك اصحي ارجع تاني للدنيا بتاعتك ارجع لوحدتك ارجع ليومك لكل حاجه بتعملها 
حلم ...
يمكن بالنسبه لاي حد حلم عادي وعدي لكن بالنسبه لصاحب الحلم فهو حلم مستحيل ينساه ويمكن يدعي ربنا كتير انه يكون رؤيا وانه يتحقق بس في النهايه ياتري ايه اللي بيخلي الحلم حلو " شخص شفته فيه - حاجه اتمنيتها ومش لقيتها في الحقيقه - وضع تاني - ولا حلمت بأنك شخص تاني " 
مهما كان الحلم فهو رفض للواقع اللي انت فيه أمل في واقع تاني 
مش هقول بقي اني مؤمنه بأن الأحلام زي ما قال فرويد عنها انها رغبات مكبوته لكن اوقات بحس ان الهروب من الواقع للحلم ده عجز عن انك تعيش الحياه انك تتفاعل مع الناس 
المشكله ان الحلم طول معايا اوي لدرجة يمكن تخوف خلقت عالم تاني صحيت فيه ناس بحبهم ستي وناس راحوا من الدنيا انا عايشه معاهم في الخيال رسمت صورة لكل اللي حواليه حتي اللي سابوني ومبقوش يفكروا فيه ولا في حالي هم معايا في العالم ده ساعات بقول ده جنون بس لما بقاوم الخيال ده وارجع للواقع بتصدم بيه وبحسه صعب 
انا شايفه الناس مهما عملوا ملايكه 
انا بديهم اكتر من عذر حتي لو الموضوع متعلق بالكرامة 
انا اضعف من اني اخاصم حد او اجرحه حتي لو هو عمل ده 
بحس سعادتي لما حد بيضحك بضحك عشان ضحكته 
يمكن اكون بشوف ضحكتي في ملامح اي حد تاني غيري 
حبي لجرحي جارحني لاني بحس نفسي ضعيفه
عصبيتي وتسرعي خانقني بأسي بسرعه وكمان بصفي في ثانيه 
شايفه العالم من زاويه مختلفه شويه عن الناس يبقي ده معناه ان العيب مش في الناس 
جوايا احلام ساعات بتبقي تهور نفسي في حلول لكل مشاكل الناس خصوصا الأطفال 
وبصرف النظر عن كل العيوب اللي فيه دي مش بطلب من الناس او اي حد بتعامل معاه غير انه يديني الأمان أيوه الأمان هو ده اللي نفسي فيه 
اتعامل معاك بدون حذر بدون خوف من غدر منك 
انا عارفه ان كلامي كتير سطحي وموجود ويمكن يكون مستهلك بس زعلانه جدا من ناس كتير حواليه اتمنيتهم بصفات احسن وملقتهمش 
بس صورهم مش قادره اشوفها في العالم اللي هم عايشينه 
صورتهم في العالم الخيالي اللي فيه ناس يمكن يكونوا فارقونا 
انا عايشه حلم لاني حاسه بالعجز والتعايش في العالم الحقيقي بأشخاصه الحقيقين 
ما أروع العالم المزيف :(

رانيا الجبالي  

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق