السبت، 12 نوفمبر 2011

بس ارضي



اوقات كده بحس اني اتمنيت حاجه وجتلي حاجه تانيه خالص ولما بفكر في اللي كنت بتمناه بلاقيه صغير اوي جنب الحاجه اللي جتلي اتمنيت مثلا اني يادوب انجح وجبت تقدير عالي اتمنيت اني اروح رحله ومرحتش ولااتوبيس اتقلب بالناس في الطريق طبعا دي أمثله صغيره جنب الحاجات الكبيره اللي بنتمناها وبتجيلنا حاجات اجمل لما بنستني ونصبر ونبقي علي يقين
إن اللي جاي أحلي

الاحلي انك دايما تقول الحمد لله بصراحه كنت الاول أقول الذي لايحمد علي مكروه سواه بعد كده اتاكدت اني كنت غلطانه أصلا مفيش مكروه
مثال
بسيط حصلي وانا بمسح المطبخ ايدي وقعت عليها وقعه خفيفه قلت الحمد لله دا انا لو كنت وقعت جامد كانت ممكن اتكسرت وحتي لو اتكسرت الحمد لله انها ايد واحده وحتي لو الاتنين الحمد لله مش رجلي كمان وحتي لو جسمي كله الحمد لله اني ممتش وحتي لو مت الحمد لله ان ربنا اختارني في الوقت ده يمكن كنت اعمل
معاصي بعد كده
الحمد لله كنت بقولها عادي دلوقتي بقولها حساها اوي
واحده
صاحبتي اتمنت مثلا انها تتجوز حد معين وكانت بتدعي انه يبقي من نصيبها وهو اتجوز حد قريب منها وعرفت اد ايه ان ربنا بيحبها لانه شخص ميستحقش حبها
ممكن تكون بتحب حد اوي وتبكي علي وتدعي ربنا انه يكون من نصيبك وبتخسره وبتتعب بعدها بس بتفرح لما بتلاقي اللي جاي اجمل
ممكن يكون حد بيحبك اوي وانت مش واخد بالك منه وفجأه تلاقيك شايف فيه حاجات جميله وترتاح معاه
اقتناعي
التام ان ربنا اقرب لنا من نفسنا خالقنا فاهمنا فاهم تكوينا فاهم طبيعتنا بيدنا قلوب تحب وتجرب وتعيش وتحلم وتفشل وتنجح وبيدينا اكتر ما بنطلب بيحرمنا من حاجه بنكتشف بعد كده انها كانت هتضرنا
حب وعيش واحلم واتمني وانجح وافشل وادعي بس اهم حاجه الرضا
ارضي
ايوه ارضي
حب وارضي انك متبقاش مع اللي بتحبه
عيش وارضي انك ممكن تموت في اي لحظه
احلم وارضي ان حلمك ميتحققش وتحقق احلام تانيه تسعدك
اتمني وارضي ان اللي
اتمنيته يبقي مع حد تاني
انجح وارضي انك ممكن تفشل في وقت قريب
افشل وارضي انك اكيد هتقوم بعد فشلك حتي لو لوقت قصير
ادعي وارضي ان ربنا ياجل الاستجابه عشان يسمع صوتك تاني
ارضي انك تعيش راااضي اكتر من اي حد تاني
بس ارضي
اكيد فيه حاجه حلوه جايه ولو مجتش دلوقتي يبقي جايه بعدين ولو مجتش بعدين يبقي جايه في الجنه
اكيد الجنه
بس ارضي


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق